Publicerad i Om

Moodboard

moodboard färdig

Det här är min moodboard som gav mig inspiration till hur min portfolioheader skulle se ut.

I min moodboard använde jag bilder från pinterest. Jag valde att ha rosa bilder eftersom det alltid varit min favoritfärg, och är något som representerar mig. Jag valde bilder som gjorde mig glad, eller som är kopplat till saker jag gillar. Jag fyller år på sommaren, min favoritårstid, och valde därför till exempel en bild från havet. Jag tycker fjärilar och såpbubblor är vackra och därför valde jag att ha med bilder på dessa. Det bästa med de mörka årstiderna är enligt mig, konstigt nog, ljuset. Därför valde jag två mysiga bilder på vackra, upplysta trädgrenar. Då mitt illustrator-program strular, så har jag inte kunnat förstora och förminska bilder genom att dra med datormusen, utan jag har fått justera bilderna skalvis. Detta gjorde processen med min moodboard svår, och jag blev inte helt nöjd med bildernas placering. Men jag ville ha ordning och inte lägga bilderna hur som helst.

Jag fick inspiration från min moodboard att använda olika rosa nyanser i min header. Bilderna på stenar, kakor och ballonger inspirerade mig till att göra runda cirklar/bubblor. Jag ville få djup i bilden genom att använda olika storlekar och opacitet på bubblorna. Kontraster skapade jag genom att använda olika typsnitt på mitt namn och texten ”min portfolio”. Mitt namn skrev jag i fina, snirkliga bokstäver, eftersom namnet är personligt. Jag valde ett enkelt typsnitt till ”min portfolio” eftersom det ska vara lätt att läsa. Jag försökte få balans i headern genom att se till att det var ungefär lika många bubblor på varje sida om mittlinjen.

Jag valde en ljusblå bakgrund på portfolions hemsida. Jag tyckte den passade till den ljusrosa headern. Det blev kontraster. Jag valde från början ett tema som strulade av någon anledning, så min lärare Karolina hjälpe mig välja ett nytt. Temat var väldigt gulligt, scrollar man ner så ser man en blyertspenna och sån där remsa som händer när man vässar pennan. Väldigt passande eftersom jag läser journalistik.

Jag är nöjd med min portfolio. Jag fick respons av en vän som sa att hon tyckte att min header såg plottrig och lite barnslig ut, men jag tycker den är fin så jag valde att ha den som den är. Den ska trots allt respresentera mig. Att jag tycker den är fin är det viktigaste.

Lämna en kommentar